wtorek, 25 września 2012

Pociągu nie będzie

     Miniona niedziela obfitowała w ważne dla naszego regionu decyzje. Nasi Szwajcarscy sąsiedzi zdecydowali, że z Neuchâtel  do  La Chaux-de-Fonds będziemy podróżować pociągiem tak, jak do tej pory - czyli nieco długo i trochę naokoło.  TransRUN nie będzie.
  
     Projekt budowy "szybkiego" połączenia kolejowego dwóch miast nie przeszedł bardzo niewielką ilością głosów:  0,29 proc, a dokładniej 392 głosami. Różnica była tak niewielka, że w  Neuchâtel powtórzono liczenie głosów. Frekwencja wyniosła 51,5 proc.
     TransRUN to projekt, który zakładał połączenie dwóch najważniejszych miast regionu, Neuchâtel i La Chaux-de-Fonds, nowoczesną, szybką linią kolejową. Te dwa miasta oddalone są o około 20 km (między dworcami jest dokładnie 21 km) i samochodem dystans ten - dzięki autostradzie - można pokonać w niecałe 25 minut. Obecnie pociągiem do LchdF najszybciej można dostać się w 27 minut, przy czym tory kolejowe najpierw prowadzą na zachód do Chambrelien i dopiero tam zmieniają kierunek na północy. Powodem takiego rozplanowania trasy jest duża, jak na tak mały dystans, różnica poziomów między dwoma miastami, która wynosi 562 metry. Dawne koleje nie potrafiły sobie z nią poradzić, a nowoczesny projekt okazał się zbyt kosztowny: wyszacowano go niemal na miliard franków (919 milionów), z czego Konfederacja sfinansowałaby 241 milionów, pozostała suma zostałaby rozdzielona między kanton (60 proc.) i gminy (40 proc.)
Fot.: TRS. Najbardziej zaangażowane w projekt
 było La Chaux-de-Fonds
     Projekt od początku wywoływał wiele kontrowersji. W dużej mierze był wspierany przez władze Neuchâtel, La Chaux-de-Fonds i Le Locle, jak również wszystkie główne partie polityczne, z wyjątkiem UDC. Przeciwnicy kwestionowali głównie wysokość kosztów i małą elastyczność systemu.
     Francuskojęzyczna prasa szeroko komentowała wyniki głosowania, podkreślając "rozdźwięk między władzą polityczną i ludnością". Neuchâtel pozostanie więc "rozerwane między górami a jeziorem".

INFO: TRS, ACRINFO, EXPRESS

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz